Hall-Mark chairperson Jesmine taken into ACC remand

Police take Hall-Mark Group Chairperson Jesmine Islam to Anti-Corruption Commission head office from Ramna Police Station on Friday. Photo: Anisur Rahman

Hall-Mark Group Chairperson Jesmine Islam was placed on a five-day remand on Friday in one of 11 cases filed by the Anti-Corruption Commission connection with the Sonali Bank loan scam.

Metropolitan Magistrate Mostafa Shahriar Khan of Dhaka passed the order after Mashiur Rahman, an assistant director of the ACC, produced her with a seven-day remand prayer.

Chairperson arrested, scamster Tanvir confesses to magistrate

The tale of Bangladesh’s largest loan scam and politics

Earlier in the day, Jesmine was brought to the ACC headquarters from Ramna Police Station for preliminary interrogation.

Rapid Action Battalion Thursday night arrested Jesmine, wife of the controversial business group’s Managing Director Tanvir Mahmud, in Manikganj.

Rab intelligence chief Lt Col Ziaul Ahsan said Jesmine had been hiding in a home near Manikganj Circuit House, about 60 kilometres away from the capital.

Jesmine is one of the 27 accused in 11 cases filed by the anti-graft watchdog on charges of misappropriating Tk 1,568 crore from the Sonali Bank’s Ruposhi Bangla Hotel branch.

So far, law enforcers have arrested four accused, including Tanvir and Jesmine. The two others are Hall-Mark General Manager Tushar Ahmed and Ruposhi Bangla branch Deputy General Manager AKM Azizur Rahman.

Earlier on October 8, a Dhaka court placed Tanvir on a 29-day remand — 24 days in three cases in connection with the scam and five days in an arms case.

Rab nabbed Tanvir and Tushar on October 7 from a house in the capital’s Mirpur area. Rab men recovered a foreign pistol, four bullets and a magazine from Tanvir’s possession, Rab’s media and legal wing Director Captain M Sohail told The Daily Star.

The elite force later filed an arms case against him with Pallabi Police Station.

সোনালী ব্যাংকের সাবেক পরিচালক ও কেন্দ্রীয় মহিলা আওয়ামী লীগের পরিবেশ ও বনবিষয়ক সম্পাদিকা জান্নাত আরা হেনরী দাবি করেছেন, তাঁর কোনো অবৈধ সম্পদ নেই। তাঁর ব্যবহূত বিলাসবহুল ল্যান্ডক্রুজার গাড়িটি তাঁর নিজের নয়। সেটি তাঁর স্বামীর এক আত্মীয়ের গাড়ি। তবে গাড়িটির মালিক কে, সাংবাদিকেরা জানতে চাইলে তিনি বলেননি।
ঢাকার রূপনগর আবাসিক এলাকায় ‘রজনীগন্ধ্যা’ নামের বাড়িতে ফ্ল্যাট কিনে বসবাস করেন—সাংবাদিকদের এমন প্রশ্নের উত্তরে সোনালী ব্যাংকের সাবেক এই পরিচালক বলেন, দুদকের কাছে সিরাজগঞ্জ থেকে আমার বিরুদ্ধে এই অভিযোগ নিয়ে দরখাস্ত করা হয়। এর মধ্যে এই অভিযোগ মিথ্যা প্রমাণিত হয়েছে। তবে তিনি ঢাকার পূর্বাচলে রাজধানী উন্নয়ন কর্তৃপক্ষ (রাজউক) থেকে পাঁচ কাঠার একটি প্লট পাওয়ার বিষয় স্বীকার করে বলেন, ‘এটি শিল্পী কোটায় পেয়েছি।’
আজ শুক্রবার সকালে সিরাজগঞ্জ শহরের মুজিব সড়কে নিজ বাড়িতে আয়োজিত সংবাদ সম্মেলনে সাংবাদিকদের প্রশ্নের উত্তরে তিনি এসব কথা বলেন।
সংবাদ সম্মেলনে সোনালী ব্যাংকের সাবেক পরিচালক আবারও বলেন, হলমার্ক কেলেঙ্কারির জন্য সোনালী ব্যাংকের ব্যবস্থাপনা কর্তৃপক্ষই দায়ী, এর সঙ্গে পরিচালনা পর্ষদ কোনোভাবেই সম্পৃক্ত নয়। কারণ, পরিচালনা পর্ষদ ঋণ অনুমোদন করে না, ঋণ অনুমোদন করে ব্যবস্থাপনা পরিষদ।
হেনরী বলেন, ‘ষড়যন্ত্র ও উদ্দেশ্যপ্রণোদিতভাবে আমার রাজনৈতিক প্রতিপক্ষ বিভিন্ন পত্রপত্রিকা ও টেলিভিশন চ্যানেলে সাংবাদিকদের ভুল তথ্য দিয়ে আমার ও আমার পরিবারের নামে মিথ্যা, সংবাদ প্রচার করে আসছে।’
ক্লাস না করেও চাকরির সুবাদে নিয়মিত স্কুল থেকে বেতন উত্তোলন করছেন, এমন প্রশ্নের জবাবে সোনালী ব্যাংকের সাবেক পরিচালক বলেন, তিনি প্রথম দুই বছর শিক্ষা ছুটি ভোগ করেছেন। পরে এক বছর তিনি বিশেষ ছুটি ভোগ করছেন। একজন খণ্ডকালীন শিক্ষক নিয়োগ করে তাঁর ক্লাসগুলো নেওয়া হচ্ছে। এ জন্য বেতন দেওয়া হচ্ছে তাঁর বেতনের টাকা থেকে।

One thought on “Hall-Mark chairperson Jesmine taken into ACC remand

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s